Dagen efter

Om man kan kan bli full av kunskap så är det här definitionen av dagen efter. I går var det nämligen dags för årets första Emeet, en okonferens om e-handel. För dig som inte hört talas om Emeet tidigare så är det alltså en okonferens där e-handlare, leverantörer och partners möts och diskuterar olika ämnen, även kallat för sessioner.

Fördelen med den här dagen är att det är en dag då alla oskrivna regler suddas ut. Ingen är din konkurrent utan alla delar med sig av kunskap, information, frågor och svar. På plats fanns alla möjliga representanter, allt från Dildoteket till Sportamore. E-handeln har just nu ca. 5% av den totala detaljhandeln och den långsiktiga tanken är att den siffran ska öka och det ska vi genomföra tillsammans.

Det hela börjar med att alla deltagare får sätta upp egna sessioner (ämnen) på lediga tider och lokaler. Under dagens gång kollar man på väggen där alla sessioner är uppsatta och väljer vilket ämne man vill gå på just då, det kan vara allt från logistikproblem till billig marknadsföring. Förståelsen för att det är fullbokat ökar när man inser att det är fullsatt i varje konferensrum och session, vissa sessioner hade t.o.m. fullt på ståplats runt konferensbordet. Man kunde i princip känna på energin i varje rum.

Ståplats på en av sessionernaSessioner som jag själv besökte var bland annat billig marknadsföring där det tipsades friskt om olika sätt att nå nya besökare utan att lägga ned en förmögenhet. Alla var rätt så överens om att bloggar, Facebook och Twitter kom nära till hands i fallet, t.ex. att köra tävlingar på bloggar där en av reglerna är att alla som deltar i tävlingen måste länka till din e-butik. Utöver utrymme bland bloggare får du då även länkkraft till ditt sökmotorarbete. Det diskuterades även om att skapa bra satellitsidor där du skriver bra texter om ämnet du säljer inom. Så kan du länka till din e-butik från den hemsidan för att förhoppningsvis öka trafiken till din e-butik.

Vår egna webbdesigner Farouk skapade även en egen session om designens påverkan. Det visade sig vara ett rätt så brett ämne. Många kom överens om att 80% nöjdhet räcker för att köra vidare på och att detaljer kommer med tiden. Det diskuterades även vad färger gör med oss och det tipsades om att läsa på om färgpsykologi. Intressant var även att kolla på e-butiker som lyckats bra utan någon speciell design (t.ex. Amazon), den gröna tråden är att oavsett design så ska det vara genomtänkt för den publik man har. Användarvänlighet är viktigt när man säljer på internet.

John Ekman pratar om konverteringGick även på en session som handlade om att öka konverteringen, dvs. antal köp per besökare. John Ekman från Conversionista hade förberett en presentation som var väldigt inspirerande när det kommer till att öka konverteringen med olika metoder. Det kan handla om en så simpel sak som att skriva ”Dig” med stort D och understruket istället för bara ”dig” utan understruket. Att fånga in personerna som besöker din e-butik är oerhört viktigt. Det diskuterades även användartester och A/B tester för att se hur olika bilder, färger, texter fungerar olika bra för dina besökare.

Tur att det är så enkelt att notera på sin mobiltelefon för med alla intressanta människor och den enorma kunskapsbubblan på ett och samma ställe så var man verkligen ”all over the place”. Stort tack till arrangörerna och alla deltagare för en inspirerande dag.

En trackback

  1. Av Ute på andra sidan… « Passionate Wilma den 2 april, 2012 kl 15:33

    [...] Blogg – E-butik berättar om deras upplevelser från dagen. [...]

Lämna en kommentar

Din e-postadress publiceras aldrig. Obligatoriska fält är markerade med *

*
*